کپی‎برداری از اخبار حکایتی شیرین یا واقعیتی تلخ
نوشته شده توسط : احسانی
فارس گلستان گزارش می‌دهد
کپی‎برداری از اخبار حکایتی شیرین یا واقعیتی تلخ

خبرگزاری فارس: صداقت و راستگویی مهمترین ویژگی در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی است چرا که اگر غیر از این باشد مخاطب نسبت به انعکاس اخبار بی‎اعتماد می‎شود.

خبرگزاری فارس: کپی‎برداری از اخبار حکایتی شیرین یا واقعیتی تلخ

 

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان برای اینکه این حسِ ناخوشایند در اذهان عمومی شکل نگیرد خبرنگاران، اصحاب‎ جراید به‎ویژه خبرگزاری‎ها باید تلاش داشته باشند تا به بهترین ‎نحو و مطابق درستی خبر، خوراک فکری مخاطبان خود را تهیه کنند.

هدف از ارائه این گزارش خدایی ناکرده کوچک کردن افراد و اشخاص نیست بلکه یادآوری این موضوع است که باید کمی منصفانه‎تر با حوادث، اخبار و مسائل پیرامون‎مان برخورد کنیم چرا که وظیفه‎ خبرنگاران ایجاب می‎کند نخواهیم از هر وسیله‎ای برای پررنگ کردن تلاش دیگران به نفع خودمان استفاده کنیم لذا اهمیت موضوع سبب شد تا کمی موشکافانه‎تر به قضیه بنگریم و اینک به جای انعکاس حکایتی شیرین می‎خواهیم به بیان واقعیتی تلخ بپردازیم.

بگذارید کمی واضح‎تر سخن بگویم؛ چندی است که دلم می‎خواهد راجع به مسئله "کپی‎برداری از خبرها" مطلبی بنویسم اما همیشه زمان این اجازه را از من می‎ربود و کمتر فرصت پیش می‎آمد تا راجع به موضوع به این مهمی، لب به سخن بگشایم اما امروز که دوباره در سایت‎های خبری گشت‎و‎گذاری داشتم مجددا با این مسئله روبرو شدم که چرا باید خبری که متعلق به یک خبرنگار است به نام شخص دیگری تمام شود و این مسئله زمانی مشکل‌تر می‎شود که در قالب عنوان مصاحبه ‎اختصاصی و در گفت‎و‎گویی که اصلا خبرنگار خبرگزاری مذکور شرکت نداشته به نام وی، تمام شود!! شاید بپرسید خوب اختصاصی که اختصاصی است و لزومی ندارد تا چنین برچسبی را به خبرنگار زد اما تنها کمی دقت لازم است تا به صحت و سقم منبع پی ببری و مطمئنا به صراحت می‎توان فهمید که خبر درج شده آیا واقعا کپی است و یا اینکه ویژه و اختصاصی؟!!

بله وقتی که خبر اصلا فعل و فاعلش تغییری نکرده، حتی در نگارش آن نیز تغییر محسوسی دیده نمی‎شود آن وقت است برای شمایی که خبرنگار هستی و این موضوع برایت مهم است برخورد با این مسئله ناراحت‌کننده و کمی عذاب‎آور جلوه می‎کند.

شاید بگویید شخص مصاحبه‎ شونده ممکن است که همانند مصاحبه پیشین خود، حرف‎هایش را تکرار کرده باشد و اصلا جای این سوءظن‎ها وجود ندارد که باید در پاسخ بگویم؛ استادی می‎گفت اگر در یک جلسه سخنرانی، صدها خبرنگار حضور داشته باشند تنظیم صد نوع خبر گوناگون را خواهیم داشت و هیچ‎کدام از آنها به لحاظ نگارشی مشابه یکدیگر نخواهد نوشت البته منظورم این نیست که در محتوا تغییری به وجود آید "نه" بلکه از دیدگاه هر خبرنگاری، قسمتی از خبر مهم تلقی شده و بر اساس آن ادامه خبر در ذیل آن می‎آید بنابراین به تیزبینی زیادی هم احتیاجی نیست تا به این نکته پی برده شود که خبر کار شده آیا واقعا تولیدی است یا کپی‎برداری؟!!

واقعا جای کمی تامل است از اینکه می‎بینیم در سایت‎ها و انتهای اخبار عناوینی چون "تمام حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری .... بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است" و یا "امانت‎داری و اخلاق‎مداری" که متاسفانه رعایت امانت‎داری در انعکاس برخی اخبار به چشم نمی‎خورد، اینها مسائلی است که وقتی با آن روبه‎رو می‎شویم واقعا ناراحت‎کننده به نظر می‎رسد.

برای خبرنگارانی که همیشه بر روی کوچک‌ترین مسائل زوم می‎کنند تا از دریچه نگاه خودشان به نقایص و کاستی‎های مسئولان بنگرند خوبست کمی در انعکاس اخبار خودشان نیز دقت داشته باشند تا اخباری که البته فکر می‎کنم سهوا و به طور غیرعمدی به گزارش یک خبرنگار درج می‎شود جدی‎تر نگریسته شود تا در حق دیگر خبرنگاران، ظلمی صورت نگیرد و همانند جملات بامسمایی که در انتهای اخبار هر خبرگزاری دیده می‎شود در عمل نیز به واقع آن را ببینیم تا خبرنگاران، دلگرم‎تر به کار خود ادامه دهند چرا که حفظ امانت‎داری در انعکاس اخبار یکی از اوجب واجبات است.

============

گزارش از: زهره رجبی

============

 





:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: